EasyJet gaat elektrisch taxiën

9 feb, 2012

1328811211EasyJet ondersteunt als eerste luchtvaartmaatschappij de test en ontwikkeling van het nieuwe Electric Green Taxiing System (EGTS). Het systeem wordt ontwikkeld door de technologiebedrijven Safran en Honeywell en zorgt ervoor dat vliegtuigen kunnen taxiën zonder de inzet van de vliegtuigmotoren.

Door de hoge frequentie en relatief korte afstand van easyJets vluchten, verbruiken de vliegtuigen jaarlijks ongeveer vier procent van de totale brandstof tijdens het taxiën. De gemiddelde taxitijd van een vliegtuig per vlucht bedraagt 20 minuten.

Electric Green Taxiing System

EGTS zorgt ervoor dat vliegtuigen kunnen taxiën zonder de inzet van vliegtuigmotoren. Voor de aandrijving van de hoofdwielen wordt gebruik gemaakt van de Auxiliary Power Unit (APU) generator. De aangedreven wielen van het vliegtuig zijn uitgerust met een elektromechanische aandrijving. Het systeem geeft piloten de totale controle over de snelheid van het vliegtuig, de richting en het remmen tijdens het taxiën. EGTS zal het gebruik van pushback trucks voor het manoeuvreren van toestellen in en uit de stands beperken of zelfs overbodig kunnen maken.

Start testperiode

De eerste operationele testen starten naar verwachting in 2013. Honeywell en Safran verwachten het elektrische groene taxisysteem in 2016 te kunnen installeren op zowel nieuwe als bestaande vliegtuigen. De testperiode zal aantonen of belangrijke besparingen gerealiseerd kunnen worden. EasyJet assisteert in het opstellen van standaard operationele procedures voor vliegtuigen uitgerust met het systeem.

Terug naar de vorige pagina.