Luchtvaart jaaroverzicht 2010

Het jaar 2010 was een memorabel jaar voor luchtvaartfanaten. Behalve het spectaculaire bezoek van de Airbus A380 en Boeing 787 Dreamliner aan Schiphol was het luchtruim ook een geruime tijd gesloten door een aswolk. Deze pagina is een samenvatting van het belangrijkste luchtvaartnieuws in 2010, met veel aandacht voor Nederlandse ontwikkelingen.

Alan Marts 08Eerste vlucht Boeing 747-8F

Op 8 februari vloog de nieuwe Boeing 747-8F voor het eerst. Vanaf Paine Field in Everett maakte het vliegtuig een vlucht van 3 uur en 39 minuten. Het toestel bereikte een hoogte van 5.181 meter met een maximale snelheid van 426 kilometer per uur. Boeing heeft op dit moment 76 orders openstaan voor dit vrachtvliegtuig. De grootste klant is Atlas Air met twaalf bestellingen. Het eerste prototype is al voorzien van de Cargolux stijl die als eerste een 747-8F in gebruik zal nemen.

Naamswijziging Rotterdam Airport

Sinds 10 februari is de naam Rotterdam Airport veranderd in Rotterdam The Hague Airport. De burgemeesters van beide steden en de luchthavendirecteuren van Rotterdam en Schiphol tekenden hiertoe een overeenkomst. Verder werden er afspraken gemaakt voor het realiseren van een shuttleverbinding tussen het Randstadrailstation Meijersplein en de luchthaven. Rotterdam en Den Haag willen samen het vestigingsklimaat in de regio versterken.

C-130 KLu

Woensdag 3 maart heeft de Koninklijke Luchtmacht de derde C-130 Hercules in ontvangst genomen. Het toestel werd de drie volgende maanden uitvoerig getest. In juli werd ook het vierde toestel afgeleverd.

Fokker 100NG

Het Ministerie van Economische Zaken verleende op 6 maart een ontwikkelingskrediet van 20 miljoen euro aan het ontwikkelen van de Fokker 100 Next Generation. Het luchtvaartbedrijf Rekkof onder de naam Fokker Next Generation gaat een oude Fokker 100 ombouwen op Vliegbasis Woensdrecht voor een prototype. In februari werd een ruimte op Schiphol-Oost gehuurd. Hier werken ingenieurs en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium samen aan het nieuwe ontwerp gebaseerd op een Fokker 100 met nieuwe motoren, elektronica en winglets. In 2015 moet de eerste Fokker 100NG uit de assemblagehal rollen.

MEDION DIGITAL CAMERALaatste vlucht Fokker 50 KLM Cityhopper

KLM Cityhopper voerde op 27 maart de laatste vlucht uit met een Fokker 50. KLM beschikte tussen 1990 en 2010 over vijftien Fokker 50’s. Op dit moment vliegt KLC uitsluitend met straalvliegtuigen van het type Embraer 190, Fokker 100 en Fokker 70. Op 23 juni schonk KLM de oudste Fokker 100 (PH-OFA) uit de vloot aan het Aviodrome. Dit toestel werd voor het laatst op 28 oktober 2009 ingezet op een lijnvlucht.

Overlast door een vulkaanuitbarsting

Na de uitbarsting van de Ijslandse vulkaan Eyjafjallajökull op 14 april ondervond het vliegverkeer grote hinder van aswolken. Door deze aswolken werden grote delen van het Europese luchtruim gesloten. De asdeeltjes hebben een diameter tot 2 mm en zijn met het blote oog nauwelijks te zien. Deze deeltjes zijn wel een groot probleem voor vliegtuigen. Vulkaan-as bestaat uit glas-achtige stofdeeltjes. Wanneer motoren op hoog vermogen draaien wordt in de motoren plaatselijk de smelttemperatuur bereikt van deze glas-achtige as deeltjes. Elders in de motor koelen de deeltjes weer af en kunnen aan enkele onderdelen vastkleven. Ook zou as het zicht in de cockpit kunnen belemmeren. Totaal zijn er meer dan 95.000 vluchten in Europa uitgevallen. De totale schade wereldwijd: circa 5 miljard dollar.

NK zweefvliegen op luchthaven Twenthe

Vanaf zondag 16 mei bevond het NK zweefvliegen zich voor een week op de gesloten luchthaven Twenthe (EHTW). De toestellen vertrokken vanaf de verharde baan, runway 29. Bezoekers konden een toegangspas aanvragen om het evenement van dichtbij te bekijken op het luchthaventerrein.

Gemeente Haarlemmermeer pakt overlast van vliegtuigspotters aan

In mei besloot het college van B&W in de gemeente Haarlemmermeer de overlast van vliegtuigspotters bij de polderbaan aan te pakken. Er zijn diverse parkeer- en stopverboden ingevoerd op de Ijweg en de Vijfhuizerweg. De maatregelen zijn genomen op aandringen van bewoners, agrariërs, politie en marechaussee. De maatregelen zijn toegevoegd aan de map met spottersplaatsen.

Schiphol opent Innovative Gateschipholg7

Op 7 juni werd de Innovative Gate G7 op Schiphol geopend. De innovatieve gate is een volledig vernieuwde en opnieuw ingerichte gate op de G-pier. Elementen als verlichting, beeld, design, dynamische informatievoorziening en entertainment maken de gate voor passagiers comfortabel en sfeervol. Cathay Pacific was in juni de eerste luchtvaartmaatschappij die de gate in gebruik nam. Vanaf december maken ook Singapore Airlines en ArkeFly gebruik van de gate. Door de vernieuwde verlichting en informatievoorziening kunnen luchtvaartmaatschappijen de gate in eigen huisstijl aanpassen.

Doorstart luchthaven Twenthe stapje dichterbij

Een doorstart voor luchthaven Twenthe (EHTW) is dit jaar een stapje dichterbij gekomen. Provinciale Staten van Overijssel stemde op 16 juni met 28 tegen 17 stemmen voor de herstart van de luchthaven. In december is de grond officieel door het Rijk overgedragen aan de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. Nu zal er een exploitant voor de luchthaven gevonden moeten worden.

Airbus A380 bezoekt voor het eerst Schiphol

Op 15 juli bezocht de Airbus A380 voor het eerst Schiphol. De superjumbo landde op de Polderbaan om vervolgens naar het P-platform te taxiën. Het vliegtuig werd naar Schiphol gevlogen om te testen of de luchthaven klaar is voor de ontvangst van de Airbus A380. De test omvatte o.a. het aansluiten van passagiersbruggen en grondapparatuur. Het toestel moest leeg aankomen omdat de brug over de A4 nog niet gecertificeerd is door Rijkswaterstaat. De vlucht werd uitgevoerd door het testvliegtuig van Airbus, de F-WWDD.

Boeing 787 Dreamliner op Farnborough

De Boeing 787 Dreamliner landde op 18 juli voor het eerst in Europa. Het toestel bezocht de bekende Farnborough Airshow. De eerste levering wordt in 2011 verwacht. Op dit moment zijn er 846 787’s besteld.

 

1281225600-2Fusie United en Continental

Op 27 juli heeft de Europese Commisie toestemming gegeven voor de fusie tussen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines en Continental Airlines. De luchtvaartmaatschappij die ontstaat gaat United Airlines heten terwijl de vliegtuigen het logo en de kleuren van Continental krijgen. Door de fusie is het nieuwe United de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld met 370 bestemmingen.

Texel Airshow uitgesteld naar 2012

Op 6 augustus is bekend gemaakt dat de Texel Airshow in 2011 niet plaats vindt. De show heeft last van de baanrenovatie op De Kooy Airport. Het Ministerie van Defensie heeft besloten de baanrenovatie uit te stellen tot het voorjaar van 2011. Dit had te maken met vertraging die is opgelopen tijdens de aanleg van een taxibaan, die tijdens de baanrenovatie als start- en landingsbaan voor helikopters dienst doet. De Kooy airport wordt tijdens de Texel Airshow gebruikt als uitwijkhaven en parkeerplaats voor toestellen die niet op Texel Airport (EHTX) kunnen landen. De nieuwe datum voor de Texel Airshow is 28 juli 2012. In dat jaar viert Texel Airport tevens haar 75-jarig bestaan. De laatste Texel Airshow vond in 2007 plaats.

Vliegtax in Duitsland ingevoerd

In September heeft de Duitse regering besloten dat er vliegtax wordt geheven per 1 januari 2011. Deze vliegtax moet de Duitse overheid jaarlijks één miljard euro opleveren. De hoogte van de belasting is gebaseerd op de lengte van de vlucht. Op binnenlandse vluchten en Europese vluchten bedraagt de tax acht euro per passagier. Op middellange afstand 25 euro, en op langeafstandsvluchten 45 euro. De tax is niet van toepassing op kinderen zonder eigen zitplaats, transferpassagiers, enkele binnenlandse vluchten en vrachtvluchten. Als gevolg van deze vliegtax schrapt Ryanair de eerste vluchten vanaf Duitsland. Ook Germanwings probeert de tax te ontlopen. De prijsvechter gaat vanaf eind maart 2011 tussen Maastricht en Berlijn vliegen. Op doordeweekse dagen wordt de route tweemaal dagelijks aangeboden, op zaterdag en zondag eenmaal. De vluchten zullen worden uitgevoerd met een Airbus A319 voorzien van 150 zitplaatsen. Via Berlijn-Schönefeld kunnen passagiers overstappen op de Germanwings bestemmingen Moskou, Stockholm, Stuttgart, Istanbul, Izmir en Split.

Transavia stopt in Denemarken

Transavia.com heeft op 20 september naar buiten gebracht de Deense operatie af te bouwen en uiterlijk per 1 april 2011 te stoppen met vluchten in Denemarken. Volgens Transavia is er in Denemarken enorme overcapaciteit in de luchtvaartbranche. Daarnaast zegt de maatschappij last te hebben van het afgenomen consumentenvertrouwen door de economische crisis, de aswolk, stijgende olieprijzen en de dollarkoers. Transavia startte in het najaar van 2008 haar operatie in Denemarken met vluchten vanuit Kopenhagen en Billund. Transavia gaat de drie in Denemarken gestationeerde Boeing 737-vliegtuigen terughalen naar Nederland.

Martinair stopt met passagiersvluchten

Eind september is bekend gemaakt dat de passagiersvluchten van Martinair in november 2011 worden gestaakt. KLM zal de vakantievluchten van Martinair overnemen. Alle 400 cabinemedewerkers krijgen daar een baan. Martinair is al eerder gestopt met het uitvoeren van passagiersvluchten binnen Europa. Tegenwoordig vliegt Martinair alleen naar Caribische bestemmingen en Curacao met verouderde Boeing 767-300ER’s. Er veranderd niets bij Martinair Cargo.

Toestel Corendon raakt van de baan

Zaterdag 10 oktober is een Boeing 737-400 van Corendon Airlines van de Schiphol-Oostbaan geraakt. Het vliegtuig stond met een wiel in de modder. Bij de landing zou er sprake zijn geweest van aquaplaning. Dat betekent dat het water tussen de band van een rijdend voertuig en het wegdek ervoor zorgt dat het voertuig onbestuurbaar wordt.

foto1_tmBoeing 787 Dreamliner bezoekt Schiphol voor het eerst

Op 5 november kwam de Boeing 787 Dreamliner N787ZA voor het eerst naar Schiphol. Het toestel is bezig met een reeks promotievluchten en bezocht eerst Paris Charles de Gaulle. Helaas was dit bezoek niet zo spectaculair als het bezoek van de Airbus A380, toen de landingsdatum vroeg bekend werd gemaakt en een groot aantal mensen rond de luchthaven aanwezig waren. Bij de Boeing 787 was de komst laat bevestigd en ging het toestel direct na aankomst in een hanger. Waarom Boeing het toestel niet aan het grote publiek wou laten zien is helaas onbekend.

Continental verliest rechtzaak over crash Concorde

Een Franse rechtbank heeft Continental op 6 december verantwoordelijk gehouden voor de ramp met een Concorde in 2000 op Paris Charles de Gaulle. Het ongeluk werd veroorzaakt door een titanium stip die eerder van een Continental vliegtuig was afgebroken. De Concorde reed daar overheen waardoor een band kapot ging en een stuk rubber tegen de brandstoftank aankwam. Vervolgens ontstond er een scheur in de brandstoftank. Volgens de rechtbank was de ramp te voorkomen door geen titanium strips maar aluminium te gebruiken, wat een zachter metaal is. Continental krijgt een boete van 200.000 euro en moet Air France één miljoen euro betalen. Een monteur werd veroordeeld tot 2000 euro boete en vijftien maanden voorwaardelijke gevangenisstraf. Continental gaat nog in hoger beroep. Bij het ongeluk kwamen alle 109 inzittenden om het leven. Op de grond werden vier mensen gedood doordat het vliegtuig op een hotel terechtkwam.

Schiphol vernieuwt Lounge 3

Luchthaven Schiphol is op 6 december gestart met de vernieuwing en uitbreiding van Lounge 3, een gedeelte achter de paspoortcontrole tussen de F- en G-pier. Jaarlijks reizen circa 5,3 miljoen voornamelijk opstappende passagiers via deze Louge. De totale oppervlakte van Lounge 3 op de eerste verdieping is ca. 8.400 m2. Door een efficiëntere indeling van de Lounge realiseert Schiphol een toename van 20% aan winkel- en horecaoppervlak voor de passagiers. Er komt een winkelstraat met in het oogspringende winkel- en horeca concepten. Voor reizigers die voor hun vlucht willen ontspannen of nieuwe energie willen opdoen, komt er een vestiging van XpresSpa. Ook komt er een groot ontmoetingsplein met een groen glazen huis – ‘The House of Tulips’ – dat in de lucht hangt. De zitgebieden worden omringd met planten om het gevoel van rust en ruimte nog meer te versterken. De oplevering van de nieuwe lounge is gepland in het najaar van 2011.

Luchtvaart heeft last van sneeuwval

In december had de luchtvaart in Europa veel last van sneeuwval. Door de beperkte capaciteit en het de-icen van vliegtuigen werden talloze vluchten vertraagd en geannuleerd. Luchthaven Schiphol had ook te maken met veel vertragingen, niet alleen door de lokale sneeuwval, maar ook door problemen op andere Europese luchthavens zoals Frankfurt, Londen Heathow, Londen Gatwick en Parijs Charles de Gaulle.

A330-200_AIR_TANZANIA_RR_V07Sharklets voor de Airbus A320/A321

Airbus maakte in 2010 bekend dat Air New Zealand in 2012 de eerste gebruiker van met sharklets uitgeruste A320’s moet worden. Deze opstaande vleugeluiteinden moeten het vliegbereik vergroten, de klimprestaties verbeteren en het toestel 3,5% brandstofzuiniger maken. De optie voor het plaatsen van sharklets is nu ook beschikbaar voor Airbus A321 toestellen. Vanaf 2013 moeten de sharklets ook beschikbaar zijn voor de A318 en A319.

 

 

 

a350xwb_tmAirbus A350 XWB verkoopt goed

De Airbus A350 XWB heeft in 2010 veel orders binnengehaald. Het totaal aantal orders voor de Airbus A350 XWB is op dit moment 573. Grote afnemers zijn onder andere Qatar met 80 bestellingen en Emirates met 70 bestellingen. Het vliegtuig kan tot 375 passagiers over middellange en lange afstanden vervoeren. De eerste commerciële vlucht moet in 2013 plaatsvinden.

Terug naar de vorige pagina.


Agenda

Geen activiteiten.

Twitter

Facebook