De geschiedenis van de Douglas DC-2 Uiver

testvlucht ijver op 16 april 2011 vanaf Lelystad 026Zaterdag 16 april maakte de Uiver-2 zijn eerste vlucht van 2011. Het door vrijwilligers opgeknapte en onderhouden vliegtuig werd gefotografeerd door vliegtuigspotter Bert Hart. Wat maakt dit vliegtuig zo bijzonder?

 

De aankoop van de PH-AJU door KLM

Het is eind 1933 en de luchtvaart ondergaat grote veranderingen zoals de overgang van houten naar metalen vliegtuigen. In opdracht van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United ontwierp vliegtuigfabriek Boeing een volledig metalen vliegtuig, de Boeing 247. Het vliegtuig was comfortabeler en sneller dan Fokker vliegtuigen indertijd. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA vroeg Douglas om ook een metalen vliegtuig te ontwerpen, dat werd de Douglas DC-1 (Douglas Commercial). In de Nederlandse luchtvaart bleven deze vliegtuigen niet onopgemerkt. De Nederland KLM-piloot K.D. Parmentier kwam in aanraking met de opvolger van de DC-1, de DC-2, waarvan slechts een prototype was gebouwd. De piloot zag grote mogelijkheden voor een snellere verbinding met Nederlands-Indië, en schreef in september 1933 een rapport aan Albert Plesman (medeoprichter KLM).

tekeninguiverPlesman besloot aan de hand van het rapport van Parmentier in elk geval één DC-2 aan te schaffen. In dezelfde tijd ging het niet goed met Fokker. De vliegtuigfabrikant wou weinig investeren in nieuwe vliegtuigen en had last van een sterke economische terugval. Na een crash met Fokker vliegtuig, waarbij een beroemde coach om het leven kwam, kreeg Fokker een beruchte naam. Nog hetzelfde jaar nam General Motors Fokker over. Het werd duidelijk dat Fokker op een belangrijk moment technische ontwikkelingen van de internationale vliegtuigbouw had gemist. Toen Anthony Fokker hoorde van de aankoopplannen van KLM nam hij contact op met Douglas. Hij sleepte de Europese licentie- en verkooprechten in de wacht. KLM moest nu zaken doen met Fokker voor de aankoop van een DC-2. De eerste DC-2 die KLM kreeg was de PH-AJU met de naam ‘Uiver’ (ooievaar in een Betuws dialect).

Londen-Melbourne-race

londenmelbourneraceDe Uiver werd net op tijd geleverd voor de deelname aan de Londen-Melbourne-race in oktober 1934. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Australische stad Melbourne was een luchtrace uitgeschreven. De start vond plaats in Londen, de finish in Melbourne. De Uiver finishte als tweede in de snelheidsrace en won de handicaprace na een oponthoud in Albury, waar een noodlanding werd gemaakt als gevolg van slecht weer. De DC-2 landde ’s nachts op een paardenrenbaan van het stadje terwijl honderden automobilisten met de koplampen van hun wagens voor verlichting zorgden. De volgende ochtend hielpen honderden inwoners van Albury om de Uiver uit de modder te trekken. Over 19877 km had het toestel 90 uur en 13 minuten gedaan.

Het einde van de Uiver

In de nacht van 19 op 20 december 1934 kwam er een einde aan het tijdperk van de Uiver. Het toestel maakte een speciale kerstpostvlucht naar Batavia en werd vermist. Na lang zoeken werd het wrak in een Syrische woestijn aangetroffen. Er waren geen overlevenden.

De Uiver-2

testvlucht ijver op 16 april 2011 vanaf Lelystad 037In 1999 werd een andere DC-2 gekocht van eigenaar Colgate Darden in de Verenigde Staten. Het vliegtuig was in 1984 al eens uitgeleend aan Nederland t.b.v. een documentaire van de NOS. Het toestel is oorspronkelijk gebouwd voor de US Navy en kreeg in 1984 KLM kleuren. Nu is het vliegtuig opgesteld in de T2-hangaar van het Aviodrome. Het is één van de vijf nog bestaande DC-2’s en de enige vliegwaardige. De naam en het kleurenschema van de Uiver zijn volledig op het vliegtuig teruggeplaatst. Officieel is het toestel ingeschreven onder het registratienummer NC39165, wel is de oorspronkelijke registratie PH-AJU aangebracht. Het is verboden om een andere registratie te dragen dan ingeschreven, het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een uitzondering gemaakt vanwege de grote historische waarde.

De Uiver-2 zakte op 9 juli 2005 door zijn landingsgestel bij het taxiën. Daarna is het toestel door een aantal vrijwilligers geheel opgeknapt waarna het in juni 2007 weer vloog. Tegenwoordig is het toestel bij speciale gelegenheden en vliegshows te bewonderen.

 

Terug naar de overzichtspagina gaan.

Agenda

Geen activiteiten.

Twitter

Facebook