Uitgelicht: Aswolk uit Ijsland

1271376000Tot morgenochtend 6 uur is er geen vliegverkeer mogelijk. De aswolk uit Ijsland houdt het vliegverkeer binnen Europa in zijn greep. Zeker 13 Europese landen ondervinden hinder van de aswolk. Luchthaven Schiphol verwacht morgenmiddag op schema te lopen. De centrale organisatie Eurocontrol zal, zoals gewoonlijk, actief de slots beheren zodat er geen chaos ontstaat als veel vliegtuigen tegelijkertijd willen vertrekken.

Het effect van een aswolk:

Het as uit Ijsland hangt op ruim 7 kilometer hoog in de atmosfeer. De asdeeltjes hebben diameters tot 2 mm en zijn met het blote oog nauwelijks te zien. De asdeeltjes vormen echter een groot probleem voor vliegtuigen.

– Vulkaan-as bestaat uit glas-achtige stofdeeltje. Met name wanneer motoren op hoog vermogen draaien wordt in de motoren plaatselijk de smelttemperatuur bereikt van deze glas-achtige as deeltjes. Elders in de motor koelen de deeltjes weer af en kunnen daar aan de motor onderdelen vastkleven. Ook brandstof systemen in de motoren raken verstopt.

– Schade aan oppervlakken aan de voorkant van het vliegtuig.

– Falen van essentiële systemen.
Incidenten in het verleden: 

Per jaar vliegen ongeveer vijf verkeersvliegtuigen door aswolken. Mogelijk ligt dat getal hoger doordat enkele incidenten niet werden gemeld. Hier volgt een kleine selectie van enkele opvallende incidenten.

Op 24 juni 1982 vliegt een Boeing 747 van British Airways een aswolk van de Galungungvulkaan in Indonesië binnen. Op een hoogte van 11 kilomter vallen alle vier de motoren uit. Na ruim een kwartier slaagt de bemanning erin de motoren te herstarten. Het vliegtuig landt met zwaar beschadigde cockpitruiten op drie motoren.

Op 13 juni 1982 vloog een Singapore Airlines Boeing 747 de aswolk afkomstig van dezelfde eruptie binnen. Er ontstond ernstige schade aan vlieguig en drie van de vier motoren vielen uit. Het vliegtuig landde op twee motoren op het vliegveld.

Op 15 december 1989 vloog een KLM Boeing 747 op weg van Amsterdam naar Anchorage de aswolk binnen afkomstig van de eruptie van Mount Redoubt. Alle vier de motoren vielen uit, alsmede veel vliegtuigsystemen, waaronder de noodstroom voorziening. Na vele pogingen slaagde de bemanning erin de motoren te herstarten en een veilige landing op Anchorage uit te voeren. De schade aan vliegtuig en motoren bedroeg rond de dertig miljoen dollar.

Terug naar de vorige pagina.


Agenda

Geen activiteiten.

Twitter

Facebook